-
منشاء تصوف...
دوشنبه 12 بهمنماه سال 1388 23:26
منشاء تصوف،ازنظردوستان ومخالفان؟ ازاوانی که صنف صوفیه بانیروی قابل ملاحظه یی درعرصه ی کارزارعرض وجودکرد دردنیای اسلام وخارج ازمرزهای آن درمیان تائیدونفی،تباغض وتألف راه های دورودرازی راکه آگنده ازشرف وعزت، ناگواری وناسازگاری بودسپری نمودمعدودی ازافراد،دردوسوی عالم (اسلام وغرب) گاهی همنوا گردیده اندکه تصوف زاده ی ادیان...
-
بخش پنجم : پایان زندگی زناشویی
پنجشنبه 21 خردادماه سال 1388 00:22
بخش پنجم پایان زندگی زناشویی و پیامدهای آن پایان زندگی زناشویی و پیامدهای آن گاهی زندگی زناشویی دچار تنشهای شدید میشود و از هم فرو میپاشد. شریعت اسلام در ارتباط با پیامدهای جدایی میان زن و شوهر و مراعات حقوق هر یک از آنها احکام و رهنمودهایی وضع نموده است. خاتمه دادن به روابط زناشویی یا براساس خواست یک طرفه مرد از...
-
موضوع چهارم : جدایی از طریق دادگاه موضوع پنجم : إیلاء
پنجشنبه 21 خردادماه سال 1388 00:14
موضوع چهارم : جدایی از طریق دادگاه سپردن طلاق به زن در اثناء عقد نکاح و یا پس از آن و برخورداری از حق درخواست خلع و حکم به جدایی زن و شوهر در شش یا هفت مورد و اضافه بر آنها جدایی از طریق «ایلاء، لعان و ظهار»، همه حقوق و امتیازاتی هستند که به زنان داده شده و با برخورداری مرد از حق طلاق برابری مینماید. و کسانی که از...
-
موضوع ششم : سوگند ظِهار ـ موضوع هفتم : لِعان
پنجشنبه 21 خردادماه سال 1388 00:08
موضوع ششم : سوگند ظِهار تعریف، حکم شرعی، شروط و آثار و کفاره و پایان حکم ظهار. تعریف ظهار: ظهار آن است که مردی همسرش را به یکی از زنان محرم خود ـ زنانی که ازدواج با آنها مطلقاً و برای همیشه به خاطر خویشاوندی و یا شیرخوارگی یا خویشاوندی سبب حرام است ـ تشبیه کند. حکم شرعی: ظهار به اتفاق علما حرام است و انجام دهنده آن...
-
موضوع هشتم : عده زنان
پنجشنبه 21 خردادماه سال 1388 00:04
موضوع هشتم : عده زنان معنی، حکمت، حکم شرعی، سبب، انواع عده. معنای عده: عده در لغت عرب به معنی شمارش است و از نظر شرعی به مدت زمانی گفته میشود که زنی برای حلال و جایز شدن ازدواج با مردی دیگر ـ برای اطمینان از عدم حاملگی و یا عزاداری و سوگواری برای شوهرش ـ صبر مینماید. حکمت عده مراعات مدت عده برای آگاهی از وضع حاملگی...
-
بیان امورفرعی که به وسیله ی آنها اهل سنت وجماعت ازدیگران متمایز
چهارشنبه 20 خردادماه سال 1388 23:52
بیان امورفرعی که به وسیله ی آنها اهل سنت وجماعت ازدیگران متمایز می شوند: شامل خواندن نمازپشت سرهرنیکوکاروفاجر{بناچار}جایزاست اصل متن نسفیه: وخواندن نمازپشت سرهرنیکوکاروفاجری {بناچار}جایز است ومابرهرنیکوکاروفاجری که{مسلمان} باشد نماز میت را می خوانیم وجز به نیکی وخیر ازصحابه (رضی الله عنهم) یاد نمی کنیم . وبهشتی بئدن...
-
آیاکسی به درجه ومقام انبیاء می رسد ؟
چهارشنبه 13 خردادماه سال 1388 12:33
آیاکسی به درجه ومقام انبیاء می رسد ؟ هیچ کسی به درجه ومقام انبیاءنمی رسدهرقدرکه پرهیزگاروباتقواهم باشدچون پیامبرازگناه معصوم است وازسرانجام سوء نیزمصؤن ،درحالی که دیگران چنین نیستند.گذشته ازین پیامبربامشاهده ی فرشته ی وحی گرامی داشته شده است واوتمام اوصاف اولیاءرادارد وکسی بااین دیدگاه مخالفت ننموده است مگرکرامیه که...
-
اموری که انجام آنهاموجب کفروبی دینی می شود:
چهارشنبه 13 خردادماه سال 1388 12:32
بسم الله الرحمن الرحیم اموری که انجام آنهاموجب کفروبی دینی می شود: اصل متن عقایدنسفیه: نصوص (لفظ آیة وحدیث) برمعانی ظاهری آنهاحمل شودوعدول ازمعانی ظاهری آیات وحدیث به معانی ای که اهل باطنیه (اسماعیلیه)ادعا می کنند بی دینی وکفراست .وردکردن نصوص شرعی وحلال شمردن گناه کفراست هرگاه که9 بادلیل قطعی گناه بودن آن ثابت شده...
-
معدوم وموجود؟
چهارشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1388 00:44
متن اصلی: بسم الله الرحمن الرحیم معدوم موجودنیست{وجودخارجی ندارد}واموات ازدعا وصدقه ی اشخاص زنده برخوردار می شوندوخداوند متعال دعاهارااجابت می کندونیازهارا برآورده می سازد شرح: موضوع اول :آیامعدوم را موجود می نامند؟وآیامعدوم برای خداونددیده می شود؟ معدوم دونوع است :الف- آنست که وجودش محال است مانند شریک باری تعالی...
-
نشانه های ظهورقیامت
چهارشنبه 30 اردیبهشتماه سال 1388 00:37
متن اصلی: ونشانه های ظهورقیامت ازجمله ظهوردجال،دابة الارض ،یاجوج وماجوج ،نزول عیسی (ع) درزمین وطلوع خورشیدازمغرب که پیغمبر(ع) آن هارابیان فرموده اندحقیقت دارد لغتنامه: اشراط:مفردش شرط به معنی علامت ونشانه الساعة:قیامت یازمان وقوع آنست نشانه های قیامت :مرادعلائم نزدیک شدن قیامت وخاتمه ی جهان است.وقت وزمان آن رافقط...
-
آیاهرمجتهدی حکم واقعی راتشخیص می دهد ؟
سهشنبه 11 فروردینماه سال 1388 22:24
چکیده یی ازعقاید نسفیه حنفی المذهب براساس شرح دوکتور عبدالملک عبدالرحمن السعدی عراقی بسم الله الرحمن الرحیم متن اصلی: ومجتهدگاهی {درتشخیص حکم واقعی فروعات } اشتباه می کندوگاهی{حکم را} درست تشخیص می دهد. ورسولان بشربرترازرسولان مائکه اندرسولان ملائکه برترازعامه ی بشراندوعامه ی برترازعامه ی فرشته گانند شرح آیاهرمجتهدی...
-
عقاید اهل سنت
دوشنبه 10 فروردینماه سال 1388 21:24
پس ازین نخست بطورسیستماتیک عقاید اهل سنت انتشار می یابد درپایان به تصوف پرداخته می شود : چکیده یی ازعقاید نسفیه حنفی المذهب براساس شرح دوکتور عبدالملک عبدالرحمن السعدی عراقی بسم الله الرحمن الرحیم برتری یبن انسان وفرشته علمای اسلام اتفاق نظر دارندکه رسولان ملائکه برتر ازعامه ی بشر وعامه ی ملائکه اند.امادرین موردکه آیا...
-
طالبان مشکلات پاکستان یا وسیله یی دردست پاکستان ؟
چهارشنبه 21 اسفندماه سال 1387 23:42
خودکرده را نه درداست ون ه دو اء مردی ازقوم پشتون که تاریخ زنده گی آن بین سالهای 1038 تا1063هجری قمری پنداشه می شود دارای اشعار عاشقانه وشهرت زیادی درمیان هم زبانان خودبوده ،نامش عدالرحمن است اودرمضافات پشاور می زیسته ودهکده ی اصلی زیست اوهنوزثابت نگردیده بعضی نطریه ها برآننندکه محل زیست اودردهکده ی درمحلی بنام روستای...
-
حلال وحرام
شنبه 19 بهمنماه سال 1387 01:34
عناوین آتی درین جزوه ی کوچک تشریح وتوضیح شده اند: (این جزوه که 327kbهست درسه قسمت انتشاریافته) شرک 1 سحروغیبگوئی وطالع بینی نیزازانواع مروج شرک هستند 2 معتقد بودن به تآثیرنجوم وستارگان دروقایح زندگی مردم 3 خودنمائی درعبادت 4 بدشگونی 5 سوگندخوردن به غیرالله 6 مجالست وانس گرفتن بامنافقین وفسا 7 ترک طمأنینت(آرامش) هنگام...
-
حلال وحرام (قسمت دوم)
شنبه 19 بهمنماه سال 1387 01:27
قسمت دوم (25) بی تفاوت بودن به ناموس از حضرت عبدالله بن عمر (رض) روایت شده است که حضرت محمد (ص) فرمودند: ترجمه: "خداوند (ج) بهشت رابرای سه نفر حرام گردانیده است،شرابخوار،نافرمان والدین ودیوثی(بی غیرتی) که فساد پلیدی را به خانه خود ر داده است 1 " . یکی از مظاهر بی غیرتی وبی تفاوت بودن به ناموس این است که...
-
حلال وحرام (قسمت سوم)
شنبه 19 بهمنماه سال 1387 00:49
قسمت سوم (45) غیبت امروزه سرگرمی و دسر بسیا ری از مجا لس ،غیبت و بدگو یی برادران مسلما ن و آبروریزی وبی حرمتی آ نا ن است.در صورتی که خداوند (ج) از این امر نهی فرموده است و آنرا به صو رتی کریه وزشت تمثیل نموده که نفس انسا ن از آن نفرت پیدا میکند آنجن که فرمودند: "ولا یغتب بعضکم بعضاً أ یحب أ حدکم أن یأ کل لحم أ...
-
قصه هایی ازوقایع روزگارپیامبربزرگ اسلام(ع)
دوشنبه 30 دیماه سال 1387 22:01
توطیه ی قتل پیامبر آخرین پیغمبر تکلیف سنگینی به مردم ارایه نکرد،اوبه مردم گفت،سزاوارنیایش نیست،آن خدایی که بنده به دستش آنرا بیافریند،بعداسمی براو نهدودرمکانی جایش دهدودرپایان به تضرع والتماس به اوبگوید من توراآفریدم که کمکم کنی! بلکه خدایی قابل پرستش است که برهمه قدرتمندان قدرتمند است ونیازی به یاری دیگران ندارد،آن...
-
ستاره یی که افول کرد
پنجشنبه 7 آذرماه سال 1387 23:15
ستاره یی که افول کرد حضرت خیر محمد نقشبندی غزنوی مشهور به ملا ملنگ قدس سره باشدخیالِ خالت درخلوتِ شبانم کزشوقِ حسنِ خوبت من مایلِ بُتانم کس نیست درجوارم همسایه جزکِه حُسنت من عاشقِ حُسنم ای ماهِ نوجوانم ( ملاملنگ قدس سره) امام العارفین،قدوة الواصلین،حضرت مولانا خیرمحمد نقشبندی غزنوی مشهوربه ملاملنگ،ازاحفادحسن میمندی...
-
زبان فارسی دری
سهشنبه 5 آذرماه سال 1387 23:35
سالی که درگذراست زبان پارسی دری دربرابرآخرین توطیه ی فاشیسم افغان ملیتی قرارگرفت،این گروه بدنام که درجهالت تربیه شده وعامل ترویج جهالت درسرزمین افغانستان اند،کودکانه وابلهانه باچشمان بسته بر زبان دری تاختندوبراوتهمت کفر بستند،گوینده گان این زبان ازاودفاع کردندوثبوت نمودندکه بعداززبان عربی این دومین زبان وحی است،این...
-
دمی با مثنوی مولانای اعظم بلخی (قسمت دوم)
سهشنبه 5 آذرماه سال 1387 23:28
محرم این هوش جز بیهوش نیست مَرزَبَان رامُشتری جزگوش نیست در سخنان آغازین بر ن کته هایی توجه گردید که آنها،واژه های عمده و تعین کننده دربافت مثنوی بودند (نی وسماع) در دومین دور انتشار نشریه زیرنام، دمی با مثنوی...بطوراجمال چند بیت مثنوی شریف، توضیح گردید، میتود کار بنده، در استنباط معانی ابیات مثنوی بر اساس جهان بینی...
-
عقایداهل سنت
دوشنبه 4 آذرماه سال 1387 01:53
مقدمه یی برعقاید اهل سنت: نگاهِ مختصربه پایه گذاری علم عقایداهل سنة والجماعة حسن بصری(رح) مهره ی بزرگِ تاریخ علم کلام ظهورکلمه ی اشعری--- ماتریدی بها وارزشهای تمدن اسلام، راز و رمزآن با گذشت هر صد سال با ظهور مجددان هر قرن برملا و آفتابی می گردد، بامدادیان اسلام علمی را بنام عقاید نمی شناختند،آنچه بنام ایمان در حدیث...
-
دمی با مثنوی مولانایی اعظم بلخی (قسمت اول )
دوشنبه 21 مردادماه سال 1387 03:17
متن معنی نهایی ندارد (نقد ادبی استاد دکتر سیروس شمیسا ص146 ) کز نیستان تا مرا ببریده اند از نفیرم مردو زن نالیده اند سینه خواهم شرحه شرحه از فراق تا بگویم شرحِ دردِ اشتیاق هر کی کو دور ماند ازاصل خویش باز جوید روز گار وصل خویش من به هر جمیعتی نالان شد م جفت بد حالان وخوش حالان شدم هر کسی از ظن خود شد یار من از درونِ...
-
مقدمه یی بر دیدگاه ما پیروان تصوف پارسی
شنبه 25 خردادماه سال 1387 01:08
لقد کان لکم فی ر سول اللهِ اسوة حسنه بنام آنکه یادش دلها را مطمین می سازد، آن ذات بی چونی که لطف کرد ما را از عدم به هستی آورد، وبر ما منت گذاشت که در عالم اسلام تعیین وتشخص شویم ، اطمینا ن داد که بر ما رحیم است و بر غیر ما رحمن ، درود بی نهایت به حضرت پیامبر آخرین خدا و یاران با صفایش که در محشر همکاران اند ،امت اورا...
-
نیم نگاهی به دو واژه در مثنوی ، نی و سماع
چهارشنبه 8 خردادماه سال 1387 02:11
بشنو از نی چون حکایت می کند از جدایی ها شکایت می کند نی حدیث راه پر خون می کند قصه های حال مجنون می کند ای آسمان که بر سر ما چرخ می زنی در عشق آفتاب توهم خرقه ی منی از در گذشت مولینای رومی مدت (756) سال سپری گشت، د رین مدت طولانی بسا امیران شقی وسلاطین خود رای زیر خاک شدند ویادی از آنها در خاطر کسی نماند، اما مولینا...